L'anamnesi o reminiscència és un dels aspectes clau de la teoria del coneixement platònica. El concepte apareix en els principals diàlegs, com el Menó, el Fedre, el Fedó i La República. La teoria del coneixement, com tot el pensament platònic, està travessada per un marcat dualisme: episteme/doxa, ànima/cos, món intel·ligible/món sensible.
Enfront de la mortalitat del cos, l'ànima és el component immortal de l'ésser humà, que només com a càstig es veu obligada a existir materialment durant alguns períodes de temps. Quan l'ànima es veu alliberada pot romandre en el món de les Idees. Allí es dedica a la seua completa contemplació. No obstant això, en encarnar-se, l'ànima pateix una commoció que li porta a oblidar tot el conegut. Ho oblida, però roman latent. Quan, ja unida a un cos, comença a tindre sensacions, aquestes constitueixen l'ocasió per a recordar el que ha oblidat. La percepció sensible de totes les coses d'una mateixa classe (cadires, gossos, arbres,...) li dona peu a universalitzar el comú que hi ha en elles per damunt dels matisos que les diferencien.
D'aquesta manera, el coneixement no és per a Plató, el trànsit de la ignorància en saber, sinó un procés per mitjà del qual recobrar alguna cosa que ja es va tindre.
Enfront de la mortalitat del cos, l'ànima és el component immortal de l'ésser humà, que només com a càstig es veu obligada a existir materialment durant alguns períodes de temps. Quan l'ànima es veu alliberada pot romandre en el món de les Idees. Allí es dedica a la seua completa contemplació. No obstant això, en encarnar-se, l'ànima pateix una commoció que li porta a oblidar tot el conegut. Ho oblida, però roman latent. Quan, ja unida a un cos, comença a tindre sensacions, aquestes constitueixen l'ocasió per a recordar el que ha oblidat. La percepció sensible de totes les coses d'una mateixa classe (cadires, gossos, arbres,...) li dona peu a universalitzar el comú que hi ha en elles per damunt dels matisos que les diferencien.
D'aquesta manera, el coneixement no és per a Plató, el trànsit de la ignorància en saber, sinó un procés per mitjà del qual recobrar alguna cosa que ja es va tindre.

Autor: FernandoMora95 de WikiMedia-Commons
No hay comentarios:
Publicar un comentario
Nota: solo los miembros de este blog pueden publicar comentarios.